bibl feed

Jag presenterade idag biblioteket för ett antal studerande, och fick frågan: Kan du ge exempel på något vi kan få tag genom biblioteket, som vi inte kan få tag på via nätet?

Själv ser jag ingen motsättning mellan bibliotek och internäten, så det är inte en fråga jag tänkt igenom. Mitt svar var tvådelat: Mycket finns fritt tillgängligt på nätet, men det gäller att hitta det, och det kan vara enklare att hitta det genom biblioteket (både genom bibliotekets resurser på nätet, men också genom kontakt med bibliotekarier). Allting finns tyvärr inte fritt tillgängligt i digitaliserad form, biblioteket kan ge tillgång till alla former av källor.

Någon som har bättre svar? Ni med längre yrkeserfarenhet har kanske fått frågan tidigare?

Dela

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Tycker att ditt svar var mycket bra. Skulle nog själv dela upp det i samma två huvudpunkter. Man kan tillägga att man på biblioteket kan få tag på mycket i fysisk form och gratis, vilket inte är möjligt via nätet. På biblioteket kan man dessutom fråga en kunnig fysisk person när man behöver hjälp att hitta information.

För studenter är det ytterst relevant att man kan få tag på vetenskapliga artiklar och tidskrifter via biblioteket. De är sällan fritt tillgängliga. De är för det mesta dessutom samlade ämnesvis vilket underlättar.

Visst finns det, men det gäller att hitta rätt källor!
Har både fått frågan om den kände svenske manlige författaren Semla Lagerlund, han som fick nobelpris ni vet, och förgäves försökt övertyga en student på gymnasienivå om att Leonardo da Vinci inte var homosexuell, levde på 1800-talet och vars främsta egenskap var att han gillade rosa...
Har ingen aning om vilken sexuell läggning da Vinci hade men just den här infon bäddar ju inte direkt för högsta betyg ;-) Vederbörande hade ingen som helst lust att kolla i NE trots att den stod precis brevid mig, och hur jag än försökte prata om källkritik, konst och historia var han helt nöjd med just den källan...
Vad gäller Semla får man numera vid en googlesökning i alla fall frågan om man menar Selma Lagerlund när man slår in namnet, många kommer tyvärr inte längre än så själva...

Rent bortsett från att det ju ofta är VIA biblioteken man kommer åt sina artiklar i olika betaldatabaser, oavsett vilken nivå man studerar på - även om man kanske klarar av att hitta dem själv. Det ger ju å andra sidan bara oss mer tid att ägna åt dem som inte klarar den nya tekniken av olika anledningar!

Lilla My sa:
Visst finns det, men det gäller att hitta rätt källor!
Har både fått frågan om den kände svenske manlige författaren Semla Lagerlund, han som fick nobelpris ni vet, och förgäves försökt övertyga en student på gymnasienivå om att Leonardo da Vinci inte var homosexuell, levde på 1800-talet och vars främsta egenskap var att han gillade rosa...
...

Ja, nog behövs biblioteken alltid :)

RSS

Om

Ake Nygren Ake Nygren skapade det här sociala nätverket påNing.

Mark your calendar!

Ska du till IFLA 2010?
Gå med i eventet!
Vill du diskutera IFLA?
Joina BiblFeeds IFLA-grupp!

Forum

Maria Norberg

guldkorn för seniorsurfare

Startad av Maria Norberg 1 Dec.

Eva Kronfält

pinspiration - ett härligt sätt att mötas! Något för biblioteken? 8 Svar 

Startad av Eva Kronfält. Senaste svar av Eva Kronfält 24 Nov.

Eva Kronfält

Var hittar man andrahandsböcker? 2 Svar 

Startad av Eva Kronfält. Senaste svar av Eva Kronfält 22 Nov.

Peter Bjurström

Personallösa bibliotek 2 Svar 

Startad av Peter Bjurström. Senaste svar av Jakob Nylin 18 Nov.

Biblist

Läser in flödet

BiblChatta med oss varje fredag 14.30

Om svenska bibliotek sett utifrån

Läser in flödet

Podcasts

Läser in flödet

Nyhetsbevakning via Agent 25

Läser in flödet

Frågor som ställs till svenska bibliotek och svaren - från Fråga bibliotekets svarsbank

Läser in flödet

© 2009   Skapad av Ake Nygren hos Ning.   Skapa ett eget socialt nätverk

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Integritet  |  Användarvillkor

Logga in för att chatta